Izdelek je v košarici
BREZPLAČNA PODPORA 069 99 00 89
✈ BREZPLAČNA DOSTAVA NAD 31 €
Referenčne vrednosti D vitamina

Vitamin D: Referenčne Vrednosti

Vitamin D je v zadnjem času postal prava zvezda med vitamini. Mediji so pograbili priporočila stroke, ki so že ob prvem valu epidemije covid-19 pozivali k jemanju C in D vitamina. V nadaljevanju vam bomo razkrili kakšni so optimalni odmerki D vitamina, glede na različne potrebe.

Na sončni vitamin (pogovrni izraz za vitamin D) oz. na pomanjkanje tega med splošno populacijo stroka opozarja že lep čas. V Sloveniji smo leta 2017/18 izvedli nacionalno študijo in strategijo na to temo. Skozi to se je problem pomanjkanja potrdil in pričel odpravljati.

Eno vprašanje pa je zadnji čas dvignilo veliko prahu. Koliko vitamina D potrebujemo, da uspešno odigra svojo vlogo in pripravi naš imunski sistem za učinkovit spopad z virusi?

Namestite se udobno, kajti v nadaljevanju razkirvamo vse kar ste želeli vedeti o vitaminu D. Tudi referenčne vrednostmi vnosa, kot jih predlaga stroka v Sloveniji.

KAJ JE VITAMIN D?

Je v maščobi topen vitamin. To pomeni, da ga naš organizem ne “splakne” kardar ga imamo viška (za primerjavo: kadar imamo višek C vitamina, se ta z urinom izloči).

kaj je vitamin D

Vitamin D je zares edinstven! Za vitamine je značilno, da jih naše telo ne more proizvajati. Izjema pri temu so vitamini D, K in B3, ki jih naše telo (s pomočjo zunanjih dejavnikov) lahko delno proizvede (v idealnih pogojih, ki na žalost niso pogosti).

Ste vedeli, da je Vitamin D prohormon? To je predhodna spojina, ki jo jetra in ledvica pretvorijo v aktivno obliko. Vitamin D je zelo pomembno hranilo, saj ima močan vpliv na naše zdravje.

V aktivni obliki opravlja nepogrešljivo funkcijo uravnavanja kalcija v krvi. Preprečuje izgubo kalcija. Skrbi tudi za to, da se naše telo učinkovito bori proti okužbam, raznim boleznim, razpoloženjskim motnjam, tudi depresiji.

Za uspešno proizvodnjo D vitamina naše telo potrebuje pomoč. Vitamin D lahko proizvajamo samo pod določenimi pogoji. Je proizvod reakcije v naši koži, samo kadar ta pride ta v stik s sončni svetlobo. Zelo malo (samo 10%) D vitamina pa se absorbira z zaužito hrano. Pogoj za to je uravnoteženo prehranjevanje.

VITAMIN D, VITAMIN D3 IN VITAMIN D2: KAJ JE RAZLIKA?

Vitamin D je družina hranil, ki si deli podobno kemijsko strukturo. Vitamina D2 in D3 pa sta (glavni) obliki tega, v maščobi topnega vitamina. Jetra in ledvica morata pretvoriti tako D2 in D3 v “glavno” obliko (ki ji pravimo vitamin D). Ta kroži po našem telesu in ima nepogrešljivo vlogo pri podpori imunskega sistema, kosti in mišic.

Pogovorno se izraz vitamin D uporablja za D2. Na policah ni dopolnil ali živil, ki bi bili označeni zgolj z “vitamin D”. Izbirali bomo vedno med D2 ali D3.

Kaj je torej razlika med vitamini D2 in D3?

Vitamin D2 najdemo v hrani rastlinskega izvora. Vitamin D3 najdemo v hrani živalskega izvora.

Ne glede na izvor, pa s hrano uspemo zaužiti zelo malo D vitamina (samo do 10% potrebnega dnevnega vnosa).

NARAVNI VIRI D3 in D2 VITAMINA

Viri D3 vitamina:

Referenčne vrednosti D vitamina
  • ribje olje
  • jetra
  • rumenjak
  • maslo

Vitamin D3 je tudi proizvod kemične reakcije na naši koži, ko pride v stik z UV žarki. Od tukaj tudi pogovorno ime vitamina: sončni vitamin.

Viri D2 vitamina:

  • gljive (šitake, lišaj)
  • hrane obogatena z D vitaminom (npr. mleko obogateno z D vitaminom)

Vitamin D2 prehranska dopolnila so tudi veganska, saj je D2 rastlinskega izvora.

Proizvodnja vitamina D2 je poceni. Zaradi tega se zelo pogosto uporablja kot dodatek hrani, ki je “umetno” obogatena z D vitaminom.

KATERA OBLIKA D VITAMINA JE BOLJ PRIMERNA (D2 ali D3)?

Omenili smo že, da se obe obliki absorbirata v krvni obtok. Tam ju jetra in ledvica pretvorita v aktivno obliko, ki ji pravimo vitamin D oz. kalciferol. Ko preverjamo nivo D vitamina v krvi, je prav kalciferol tista oblika D vitamina, ki se izmeri na preizkavah.

Čeprav se D2 in D3 absorbirata v kri pa je njuna sposobnost tvorjenja klaciferola (aktivne oblike D vitamina) različna. Vrsta raziskav je dokazala, da je D3 bolj učinkovit pri višanju ravni klaciferola v krvi. Učinek D3 je tudi do 2x močnejši od D2 pri tvorjenju aktivne oblike D vitamina.

Če se odločate nadomestiti pomanjkanje D vitamina s prehranskimi dopolnili, potem enostavno morate poseči po D3 prehranskemu dopolnilu, saj je ta oblika 2x bolj učinkovita.

Raziskave so tudi razkrile, da je vitamin D2 bolj občutljiv na vlago in temperaturna nihanja. To zmanjša živjensko dobo D2 dopolnilu.

ZAKAJ JE DOBER VITAMIN D?

Prednosti D3 vitamina

Vitamin D je vsestransko hranilo, ki igra nepogrešljivo vlogo pri ohranjanju zdravega in stabilnega organizma.

Zelo pomembni vlogi D vitamina sta spremljanje in uravnavanje absorpcije kalcija fosforja v telesu in skrb za delovanje imunskega sistema.

  • Vitamin D krepi kosti in zobe.
  • Krepi odpornost in zmanjšuje tveganje za razvoj akutnih okužb dihal, kot je gripa.
  • Dovolj vitamina D umirja vnetno dogajanje v pljučih in ublaži potek bolezni dihal, kot je covid-19. Lahko celo prepreči smrt.
  • Ustrezen vnos D vitamina zmanjšuje tveganje za nastanek osteoporoze ali rahitisa (kostni obolenji).
  • Vitamin D krepi naše mišice.
  • Vitamin D pomaga v boju proti depresiji.

ALI POTREBUJEMO DODATNI VNOS D VITAMINA?

Na kratko: ja. Pomanjkanje D vitamina (še posebej v jesenskih in zimskih dneh) je resen, svetovni problem, ki je vsako leto bolj izrazit. Še posebej pereč pa je letos, saj smo zaradi covid-19 primorani več časa preživeti za štirimi stenami (skriti pred sončno svetolobo).

Zgodba o vsesplošnem pomanjkanju D vitamina pa se je začela že dolgo pred covid-19. Inštitut za nutricionistiko raziskuje (in dokazuje) vsesplošno pomanjkanje D vitamina že več kot 4 leta.

Vitamin D ima veliko  koristi za imunski sistem

Spominjamo: Vitamin D je edini vitamin, ki ga človeško telo lahko samo proizvaja. Vendar samo pod pogojem, da smo dovolj časa izpostavljeni intenzivnim sončnim žarkom.   

Dejstvo pa je, da se ljudje soncu ne izpostavljamo v taki meri, da bo vsak dan naša koža proizvedla ustrezno količino D vitamina, ki jo nujno potrebujemo. Razlogi za to so različni:

  • Nekateri se soncu izogibamo skozi celo leto, zaradi občutljivejše polti.
  • Nekateri veliko časa preživimo v zaprtih prostorih, ker nam poklic tako narekuje ali življenski slog.
  • Spet nekateri živimo na taki legi, ki je soncu izpostavljena zelo kratek čas.

Vsesplošne raziskave vsebnosti D vitamina med prebivalstvom pa so razkrile resen problem: Jeseni in pozimi je biosinteza D vitamina v koži tako nizka, da kar vsak 4 prebivalec Slovenije utrpi kronično pomanjkanje

  • Prisotno je veliko sezonsko nihanje v preskrbljenosti odraslih prebivalcev Slovenije z vitaminom D.
  • 80% odraslih ni zadostno priskrbljenih z vitaminom D v temnejših mesecih (med novembrom in aprilom).
  • Približno 40% odraslih dosega tako nizko koncentracijo D vitamina, 
    da že predstavlja tveganje
     za pomanjkanje.
  • Rezultati kažejo, da je v zimskem obdobju z vitaminom D optimalno priskrbljenih manj kot 5% odraslih. Ti rezultati upoštevajo strožja priporočila mednarodnega Združenja za endokrinologijo.

VITAMIN D3: REFERENČNE VREDNOSTI STROKE

Ni čudno, da je D vitamin letos dobesedno obnorel svet. Je najbolj iskano prehransko dopolnilo v zadnjih 3 mesecih. Zakaj? Več študij je dokazalo, da zadostne količine D vitamina blažijo potek covid-19 bolezni. Lahko celo preprečijo smrt.

D vitamin je eden izmed redkih dopolnil, ki jih stroka odkrito podpira in spodbuja k jemanju za boj proti covid-19.

Koliko D vitamina potrebujem za učinkovito zaščito?

Zagotovo ste se to že vprašali.

Poudarjamo: jemanje D vitamina vam ne zagotavlja, da vas bodo virusna obolenja dihal obšla.

Člani strokovne skupine za pripravo nacionalnih smernic za preskrbo z vitaminom D so pripravili priporočila za jemanje D vitamina, za namen blaženja covida-19.

Priporočila temeljijo na znanstvenih študijih nastalih pred in med obdobjem covida-19.

Količino vitamina D, ki ga potrebujemo za blaženje okužb pa je odvisno od več dejavnikov. Stroke je izoblikovala segmente in za vsak segment podala priporočila.

Referenčne vredosti za vnos viramina D3

Povzetek:

  • Stroka priporoča od 800 do 2000 IE za vso prebivalstvo od oktobra do konca aprila.
  • Za tiste, ki so visoko ogroženi pa svetujejo odmerek 1000 do 2000 IE skozi vse leto. Visoko ogroženi so krončini bolniki, osebe starejše od 70. let, zdravstveni delavci, svojci obolelih in tvegani stiki ter nosečnice.
  • Osebam s prekomerno težo priporočajo podvojen vnos od splošnega: 2000 do 4000 IE.
  • Za covid-19 bolnike priporočajo 14,000 IE/dan, prve 4 dni po vzetem brisu. Nato pa tak odmerek (14,000 IE) 1 x na teden.

IE, IU ali μg

Odmerki vitamina D označujejo različno. To ste verjetno že opazili.

IE (internacionalna enota) ali IU (international unit) oznake se uporabljajo za merjenje količine vitaminov, hormonov in nekaterih zdravil. Je standardizirana mednarodna enota, ki prikazuje količino snovi. Ta oznaka je najbolj pogosta pri D3 prehranskih dopolnilih.

Mikrogram (μg) pa predstavlja milijoninko grama. Pretvorba IU v μg se razlikuje glede na hranilo. Zaradi boljše preglednosti, se pogosto uporablja medarodna enota (IU/IE) namesto mikrogrami.

1,000 IU = 25 μg D vitamina

2,000 IU = 50 μg D vitamina

Vivavitaplus Vitamin D Forte vsebuje vsesplošno optimalni odmerek vitamina D, 2,000 IU. Preverite!

ZNAKI POMANJKANJA D VITAMINA

Pomanjaknje vitamina D se lahko odraža skozi povečano dovzetnost do raznih okužb ali vnetji. Simptomi pomanjkanja so običjano precej splošni:

Najpogostejši znaki pomanjkanja vitamina D
  • Boleče mišice in kosti.
  • Pogoste bolečine v križu.
  • Pogosti ali dolgotrajni prehladi.
  • Dovzetnosti do zlomov kosti.
  • Težave z zobmi.
  • Slabo razpoloženje in pogosta utrujenost.
  • Počasno celjenje ran.
  • Izguba las.

KOLIKO D VITAMINA JE PREVEČ?

Študija v kateri so preiskovancem dodajali odmerek vitamina D v vrednosti 10,000 IU/dan, v 6 zaporednih mesecih ni ugotovila neželenih učinkov.

Drži, da je vitamin D izredno pomemben za ohranjanje določenih vitalnih procesov. Vseeno pa je možno (čeprav zelo redko) predozirati z vitaminom D. Takrat postane toksičen. Veliko je odvisno od tolerance našega organizma. Zato je smiselno, da smo pozorni in zaznavamo nenadne spremembe v svojem telesu. To nas lahko hitro opozori, da pretiravamo. Prevelik vnos D vitamina lahko povzorči slabost, izgubo apetita, povečano raven kalcija v krvi, zaprtje, drisko ali bolečine v trebuhu.

Dnenvni odmerek 2,000 IU ali manj je povsem varen in tudi zaželen redni vnos D vitamina. Bistveno večje odmerke pa stroka priporoča zgolj pri zgoraj omenjenih stanjih. Take odmerke pa ne jemljemo daljši čas.

KATERI VITAMIN D JE NAJBOLJŠI OZ. KAKO IZBRATI PRAVEGA

Trg je poplavljen z D vitamini in verjamemo, da je zelo težko poiskati tistega pravega. Cene so različne, prav tako oblike in tudi kombinacije. Kako poiskati zaupanja vrednega ponudnika?

Pripravili smo nekaj izhodišč, ki vam bodo zagotovo v pomoč pri odločanju:

  1. Odločite se za bolj vzdržno in učinkovitejšo obliko D vitamina: vitamin D3.
  2. Poiščite ponudnika, ki uporablja vitamin D3 (sestavino) preverjenga (certificiranega) porekla. Ta vam garantira sestavine najvišje kakovosti. Vitamin D 3 Forte vsebuje vitamin D3, ki je ISO22000 certificiran (visoka, preverjena kakovost).
  3. Poiščite ponudnika, ki ima GMP proizvodnjo. Ta vam garanitra visok produkcijski standarad dopolnila. Če še niste vedeli, da je proizvodnja Vivavita+ GMP certificirana, potem nas enostavno morate spoznati.

Vitamin D3 smo razvili tudi pri nas. Gre za čisti vitamin D3, v optimalnem odmerku 2,000 IU. D3 je pridobljen iz voska ovčje volne (lanolin) in je ISO22000 certificiran, kar ga umešča na sam vrh po kvaliteti.

Spoznajte našo učinkovito in učinkovito prehransko dopolnilo, ki je proizvedeno pa najvišjih standardih:

Vitamin D3 Forte

Vitamin D3 Forte

60 Kapsul

Prehransko dopolnilo Vitamin D Forte smo razvili, da zagotovimo varni vnos čistega D vitamina. Doplnilo je brez kakršnihkoli dodatkov, saj ti niso potrebni.

Naročite svojega >>

VIRI:

  • Inštitut za nutricionistiko, Nacionalni inštitut za javno zdravje
  • Raziskava Nutrihealth
  • Hribar M, Hristov H, Gregorič M, et al. Nutrihealth Study: Seasonal Variation in Vitamin D Status Among the Slovenian Adult and Elderly Population 
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18492750/
  • https://academic.oup.com/jcem/article/101/8/3070/2835033
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17023693/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23792937/

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

BREZPLAČNA DOSTAVA

Za naročila nad 31 €.

30-DNEVNA GARANCIJA

In enostavno vračilo denarja ali menjava izdelka.

BREZPLAČNA POMOČ

Za pomoč pri nakupu ali vprašanje nas pokličite na 069 99 00 89.

100% VAREN NAKUP

Vaših podatkov nikoli ne bomo zlobrabljali ali posredovali.

Vivavitaplus d.o.o. Slovenija